Modern logistik och 3PL

Det är inte din kärnverksamhet att lagerhålla, plocka, packa och skicka varor till dina kunder. När du låter oss ta hand om det praktiska kring logistiken kan du istället fokusera på att utveckla ert erbjudande, hitta nya produkter och träffa nya kunder. Alltså; utveckla din kärnverksamhet.

Ofta börjar vi vårt samarbete med ett enkelt uppdrag, exempelvis att hålla några pallar i lager eller att plocka och packa en begränsad order, och så bygger vi ett närmare partnerskap över tid. I andra fall dockar vi våra lagersystem mot dina ekonomisystem direkt och automatiserar hela förfarandet. Allra bäst mår vi när vi får hjälpa en kund (och deras kunder) med en skräddarsydd lösning inom tredjepartslogistik.

Tredjepartslogistik (3pl eller 3-PL)

Med tredjepartslogistik finns det ännu en part, mitt mellan säljare och kund, som sköter all lagerhållning, packning och leverans. Det är en smart lösning, för att du sparar pengar, ökar kvaliteten i leveranserna och frigör resurser som istället kan läggas på kärnverksamheten.

Vad är poängen? Din verksamhet blir effektivare och du sparar pengar med tredjepartslogistik, eftersom ditt gods och dina lagervaror hanteras, packas och plockas av erfaren personal med professionell logistikutrustning och skeppas direkt till slutkund. Samtidigt får du bättre kontroll på både vad som lastas och vad som skeppas.

Vi har exempelvis stor erfarenhet av att leverera varor direkt från order i din webbutik till din slutkund, hantera eventuella returer, sköta reklamationer och packa om produkter med exempelvis bruksanvisningar eller i emballage som bär ditt varumärke. Det enda du behöver göra är att skicka fakturan när allt är klart – så vida vi inte automatiserar det också.

I så fall kan du bara luta dig tillbaka och håva in pengarna.

Är det krångligt?

Tredjepartslogistik innebär ofta ett nära och djupt samarbete, där vi blir din partner inom all godshantering och att vi dockar våra IT-system mot varandra. Genom att vårt leveranssystem kopplas till ert ekonomisystem kan vi automatisera faktureringen och du får betalt snabbare av slutkunden.

Egentligen låter det mycket krångligare än vad det är. När alla system är uppsatta och kopplade till varandra kommer flödet att fungera så gott som sömlöst. En enskild affärshändelse kan se ut ungefär så här:

  • Ditt IT-system skickar en order
  • Vi plockar och packar
  • Vi bokar frakt enligt ordern
  • Godset går direkt till kund
  • Fakturering sker automatiskt

Samtidigt kan du följa hela processen online, exempelvis från en solstol på Caymanöarna. Eftersom vi även kan hantera returer, reklamationer och garantiärenden behöver du inte resa dig upp ens om det skulle gå rejält åt pipsvängen.

Tredjepartslogistik är en bra lösning för stora företag som vill minska sina lagerkostnader och fokusera på kärnverksamheten. Här blir effektiviseringen och automationen högst mätbar och hela ekonomiavdelningen gör vågen när kvartalssiffrorna skuttar över från rött till solida svarta siffror.

Det passar också bra för det lilla källarföretaget som säljer produkter i en webbutik och snabbt vill kunna skala upp eller ner sin verksamhet – utan att belamra hela vardagsrummet med osålda produkter. Vad är det värt för dig att slippa (ännu) en konflikt om alla kartonger som står i vägen för familjens lördagsmys framför tv:n?

Effektiv bygglogistik

För dig som driver byggföretag har vi stor erfarenhet av att lagra, plocka och leverera byggmaterial till rätt adress i precis rätt skeende. På så sätt hindras aldrig din personal av takstolar, köksstommar och armeringsnät som ligger i vägen alldeles för länge. Inte heller kommer de att stå utan arbete för att er leverantör inte får fram allt material i rätt tid.

Vi ser till att ventilationstrummor, klinkergolv och balkongräcken kommer fram precis vid rätt tillfälle. Det är nästan så kranföraren får en liten glädjetår i ögat när vi rullar in genom grindarna med byggmaterialet.

Full kontroll online

Du kan följa hela processen online och se aktuellt lagersaldo direkt i mobilen. Det ger dig 100 % koll på vad som lastas, vad som lossas och vad som finns i ditt lager vid varje givet tillfälle.

Tredjepartslogistik

Ett krångligt namn på något som egentligen är ganska enkelt:

  1. Du skickar en order
  2. Vi plockar och packar
  3. Vi bokar frakten
  4. Din order skickas
  5. Fakturering

Samtidigt kan du följa hela processen i mobilen via vårt onlinesystem.